Kiedy ktoś przejeżdża obok samochodu, który się wywrócił, automatycznie pojawia się pytanie: Jak to możliwe? Jak szybko trzeba jechać, żeby się wywrócić? Prawa fizyki i lekkomyślność łączą się, aby spowodować takie sytuacje, ale jest jeden czynnik decydujący, który odpowiada za większość z tysięcy ofiar śmiertelnych rocznie: nadmierna prędkość. Każda kolizja lub nieostrożność może skończyć się źle przy prędkości 80 km/h, ale bez wątpienia zakończy się tragedią przy prędkości 150 km/h. A jeszcze gorzej jest, gdy prędkość łączy się z jazdą pod wpływem alkoholu.
Oto niektóre z najczęstszych przyczyn dachowania samochodu:
1. Pokonywanie ostrego zakrętu z prędkością większą niż prędkość, z jaką powinno się go pokonywać. W takich przypadkach środek ciężkości opuszcza powierzchnię nośną pojazdu, tj. obszar koła, a samochód przewraca się do góry nogami.
2. Utrata przyczepności, np. podczas jazdy po lodzie, kałużach, błocie, piasku lub żwirze. Jeśli w takiej sytuacji zostanie wciśnięty hamulec i samochód wpadnie w poślizg, może dojść do tego samego, co w poprzednim punkcie.
3. Uderzenie z dużą prędkością w nisko położony obiekt, taki jak krawężnik lub nierówność asfaltu pozostawiona przez frezarkę podczas robót drogowych. Może to spowodować uniesienie się pojazdu, a następnie jego przewrócenie.
4. Rozproszenie uwagi. Patrzenie na telefon komórkowy powoduje, że kierowca traci uwagę podczas jazdy, a samochód zbacza z trajektorii. Przy ponownym spojrzeniu przed siebie kierowca zauważa, że grozi mu zderzenie lub że zaraz wjedzie na chodnik lub pobocze i reaguje paniką: zwykle wykonuje manewr skrętu w celu skorygowania i hamuje z maksymalną intensywnością. W ten sposób pojazd jest ustawiony bokiem, a możliwość przewrócenia się jest ułatwiona.
5. Zderzenia z innym pojazdem. Zderzenie boczne powoduje powstanie większej siły, która powoduje uniesienie się uderzonego pojazdu i jego przewrócenie.
6.bCo to jest środek ciężkości? Wielu dziennikarzy sportowych tłumaczy, że Messi drybluje tak dobrze i z taką prędkością, ponieważ ma „nisko położony środek ciężkości”. Mówiąc prościej, środek ciężkości jest punktem przecięcia sił działających na ciało: im niżej jest on położony, tym większa stabilność. To dlatego ci, którzy dostrajają swoje samochody do wyścigów, „obniżają” je, modyfikując zawieszenie. Z drugiej strony, im wyższy samochód, tym łatwiej o dachowanie. Obciążenie jest również czynnikiem wpływającym na przyczepność pojazdu: ciężkie ładunki na dachu samochodu podnoszą środek ciężkości. Niedopompowane opony, podobnie jak słabe zawieszenie, również nie sprzyjają przyczepności.